Für diese Handschrift sind folgende Beschreibungen vorhanden

  • Katalog der datierten Handschriften in der Schweiz in lateinischer Schrift vom Anfang des Mittelalters bis 1550, Bd. III: Die Handschriften der Bibliotheken St. Gallen-Zürich, bearbeitet von Beat Matthias von Scarpatetti, Rudolf Gamper und Marlis Stähli, Dietikon-Zürich 1991, S. 103.
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  • de Germon L. / Polain L., Catalogue de la bibliothèque de feu M. le Compte Riant, Paris 1899, LXI-LXII.
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  • Janner Sara / Jurot Romain, Die handschriftliche Überlieferung der Werke des Heiligen Augustinus, Band IX/2 Schweiz, Wien 2001, S. 118.
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  • Tiré de: Norbert Viatte, Le "Codex Rubeaevallis" de la Bibliothèque de l'Abbaye de St-Maurice, in: Echos de Saint-Maurice, 36 (1937), 251-258.
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Sain-Maurice, Bibliothèque de l'abbaye, DIV 3/0/40
Creative Commons License

Tiré de: Le "Codex Rubeaevallis" de la Bibliothèque de l'Abbaye de St-Maurice. In: Echos de Saint-Maurice, 1937, tome 36, p. 251-258

Handschriftentitel: Le "Codex Rubeaevallis" de la Bibliothèque de l'Abbaye de St-Maurice
Format: Dimensions 14 x 21,5 cm.
Seitennummerierung:
  • Le recto seul est numéroté par le scribe qui, autant que je puis le voir, a fait plusieurs surcharges et quelques titres.
  • Aux 182 folios il faut ajouter le folio qui porte la table des matières.
Lagenstruktur: Le codex est fait de 16 cahiers au nombre de pages variable.
Schrift und Hände: Trois autres scribes, au moins, peuvent avoir contribué à le copier. Les pages laissées blanches à la fin de certains cahiers fortifient l'impression que donne l'écriture.
Buchschmuck: Il n'y a pas mal de négligence dans les titres et l'indication des chapitres. Certains sont en rouge, d'autres n'ont que les initiales, d'autres ont été ajoutés après coup en surcharge.
Inhaltsangabe:
  • I
    Les traités de Jacques de Vitry se suivent sans interruption. Le second n'est pas achevé.
    • (folio 1) >Incipiunt exempla magistri Jacobi de vitriaco.< Navis per se descendit flumen
    • (folio 12v) dans la marge supérieure Exempla, mais le texte ne présente aucune solution de continuité.
    • (folio 31v) Eodem modo benedictio dicitur duplex
      un tiers de page blanche.
  • II
    • (folio 32) (il inaugure un nouveau cahier) Qui sequitur me non ambulat in tenebris dicit Dnus.
      Dans la marge supérieure au-dessus du chiffre de pagination est ajouté d'une écriture soignée Tractatus [en surcharge sci] thome Kempis canonici regularis.
    • (folio 43) Tantum proficies quantum tibi ipsi vim intuleris. >Explicit.<
  • III
    • (folio 43v) >Modus cognoscendi seipsum< Postremo qui vult ad sui perfectam cognitionem
    • (folio 44) ne otiositatem radicem omnis mali incurreret se principaliter muniebat. >Et sic est finis sit laus et gloria trinis.<
  • IV
    • (folio 44v) (Dans la marge supérieure Questiones de sermoniis ecclesie)
      Queritur quare evangelium legitur
    • (folio 45v) et ideo non comedunt posteriora
  • V
  • VI
    • (folio 46v[47v]) >Qualiter sacerdos debet se habere ad celebrandum . accedit Capitulum XVI fratris heurici ordinis fratrum minorum.< Ad missam celebrandam
    • (folio 49) quod nobis concedat qui vivit et regnat, etc.
      Il n'y a aucun signe qui indique le début du Capitulum. Par erreur de numérotation le folio 47 n'existe pas.
  • VII
    • (folio 49v) SPECULUM PECCATORUM Quoniam (Anmerkung: mot illisible.) in via hujus fili fugientes sumus
    • (folio 54) quod tibi concedat qui est in secula benedictus. Amen
  • VIII
    • (idem) GRACIOSISSIMO MICHI IN XPO Simoni nepoti meo frater Johannes servus inutilis
      au-dessus en surcharge Epistola cujusdam (superioris in viridivalle) valde devota ad quemdam religiosum
    • (folio 67) Sed amico petenti satifacere volui.
      D'après une communication de M. Otto Karrer c'est la lettre, connue par ailleurs, de Jean de Schonhoven à ses neveux (cf. Stimmen aus Maria-Laach 22 (1882), 253 ssq.).
  • IX
    • (idem) (surcharge en rouge >Incipit tractatus de sanctissimo -----menteo<)
      >Quod anima comunicet propter multas causas< Unaquaeque anima fidelis libenter ac desideratissime
    • (folio 68v) filius Dei qui est benedictus in secula. Amen
  • X
    • (folio 69) DE VIRTUTE SACRAMENTI Virtus vera est in hostia
    • (folio 76) sed te verbo suo manente firmet in evum. Amen Explicit sermo de preparatione ad Sacramentum
      Ce traité semble contenir 9 ou 10 chapitres dont deux seulement ont des titres.
  • XI
    • (folio 76v) Dans la marge supérieure : Tractatus de vitiis et virtutibus Quia vitia sunt primitus expurganda
    • (folio 78v) pudicitia est moderamine rationis petulantiam edomare
      Deux chapitres sans titre. Le traité suivant commence comme s'il n'était qu'un chapitre du précédent.
  • XII
    • (folio 78v) Quoniam cura confessionis faciendas
      (Dans la marge latérale : Tractatus de confessione)
    • (folio 85v) per legitimas ferias peniteat
      Jusqu'au folio 92 inclusivement qui, d'ailleurs, termine un cahier, sept pages blanches.
  • XIII
    • (folio 93) (en parchemin ainsi que son symétrique 102)
      Confiteantur Domino misericordie ejus
    • (folio 103v[104v]) quod ispe nobis prestare dignetur qui cum patre et spiritu sancto vivit et regnat in secula seculorum amen. Explicit sermo gloriosus de corpore XPi
      Cinq chapitres sans titres ni numéros.
  • XIV
    • (folio 103v[104v]) >Item quedam exempla de corpore XPI< Legitur in gestis anglorum
    • (folio 109) et sic fecit et receptus est.
      On y lit 15 histoires ou miracles à propos du Saint Sacrement.
  • XV
    • (folio 110) Duodecim fructus jacit angelica salutatio
    • (folio 111) et habundanter tribuitur. amen
  • XVI
    • (folio 111v) Quatuor sunt spirituales gradus anime
    • (folio 114) et torrente voluptatis indeficienter repleamur. Amen
  • XVII
    • (folio 114v) >Quomodo homo debet se confiteri. ----dicite.< Confiteor Deo omnipotenti et beate Marie virgini
    • (folio 117) ab eisdem per vos absolvi. Ideo precor etc.
      Jusqu'au folio 120 inclusivement, qui termine le cahier, pages blanches.
  • XVIII
    • (folio 121) >Epistola Eusebii ad Damasium et Theodosium de morte Sancti Jheronimi.< Patri reverendissimo Damasio portuensi episcopo
    • (folio 145v) AMEN
      Opuscule de 23 chapitres à ce qu'il semble, sans numérotation, et peu de titres. Les marges du dernier chapitre sont bourrées d'adjonctions.
  • XIX
    • (folio 146) Quanti sit periculi et quam contrarium vere saluti plura beneficia ecclesiastica retinere.
    • (folio 148) tuum non est rapina est sacrilegium est nota bene
  • XX
    • (folio 148) >Incipit epistola luciferi ad prelatos ecclesie< Lucifer princeps tenebrarum
    • (folio 150v) signati in robur et testimonium promissore.
  • XXI
    • Suivent sept lignes intitulées De pompa servitorum. puis
      • Incipit epistola leviathan ad pseudo ---latos ecclesie pro scismate confirmando.
      • Leviathan princeps mundi universis prelatis ecclesie regni sui
    • (folio 153v) Explicit epistola maledicti sathanae alias dicti leviathan principis orci.
  • XXII
    • >De diversis officiis personarum ecclesiasticarum Et primo de superfluo ornatu vestium et excessu ciborum.< Mundus falso ductus
    • (folio 157) usque ad extremum ire.
      Ce traité comporte 8 chapitres tous intitulés.
  • XXIII
    • (folio 157) >Quaedam similitudines ad singulas personas et opprobria passionis XPI< Item mali christiani
    • (folio 157v) in perpetuum videam preparari
      Les trois folios qui suivent, et qui terminent le cahier, sont blancs.
  • XXIV
    • (folio 161)
      Nomine floretus liber incipit ad bona cetus
      Semper erit tutus eius documenta secutus

      Tout le traité est en vers de cette sorte. Entre un prologue et un épilogue il présente six parties :
      • I De articulis fidei
      • II De decem preceptis
      • III De peccatis 14 chapitres
      • IV De septem sacramentis 8 chapitres
      • V De moribus 46 chapitres
      • VI De preparatione bona ad moriendum 4 chapitres
    • (folio 183) Laus tibi Rex detur nam libri finis habetur >Explicit floretus scriptus M° c°c°c°c° XVI° nocte per manus< (ou manum)
      Le reste illisible, la page étant déchirée.
  • Tabula tractatorum infrascriptorum
    • Quedam similitudines ma. Ja. de Vitriaco
    • Item quedam exempla eiusdem ma.
    • Item quidam tractatus de sequela Xti, et de quibusdam virtutibus, valde bonus
    • Item de modo cognoscendi seipsum
    • Item quaedam interrogationes seu questiones de cerimoniis ecclesie
    • Item proverbia quorundam doctorum
    • Item tractatulus qualiter celebrans debet se preparare etc
    • Item speculum peccatorum
    • Item epistola cujusdam religiosi ad alium religiosum edificativa (que est Johannis superioris in Viridivalle)
    • Item de sanctissimo altaris sacramento
    • Item de eodem sacramento et qualiter accedens debet se a peccato precavere etc
    • Item de vitiis et virtutibus
    • Item tractatus de confessione valde utilis
    • Item tractatus de sacramento altaris et quomodo per antiquum testamentum prefiguratum erat, valde bonus
    • Item exempla plurima de eodem sacramento
    • Item quod XII fructus confert angelica salutatio
    • Item de IIIIor gradibus spiritualibus
    • Item qualiter se homo debet confiteri
    • Item epistola de obitu bti Jheronimi
    • Item de periculo pluralitatum beneficiorum
    • Item epistola luciferi ad prelatos ecclesie
    • Item epistola leviathan ad pseudo prelatos ecclesie pro scismate confirmando
    • Item quidam tractatus (Anmerkung: Nom de l'auteur (?) illisible) compositus de diversis officiis seu modis vivendi ecclesiasticarum personarum
    • Item quedam similitudius seu comparationes ad singulas personas et obprobria passionis Jhesu Xristi Dni nri vel qualiter adhuc hodiernis temporibus peccatores eum crucifigunt
    • Item floretus liber valde utilis etc

    N. B. Au traité XIX se trouve citée l'autorité d'un dominicain qui fut à Paris en 1233 quand « son vénérable seigneur Guillaume, évêque de Paris », présida une dispute théologique fort longue où il fut prouvé « duo beneficia non posse teneri ad salutem ». Il s'agit de Guillaume d'Auvergne qui fut évêque de Paris de 1228 au 30 III 1249.
    Au traité VI, cet Henri serait-il Henri de la Balme, mort en 1439 ?
Entstehung der Handschrift: Le feuillet de garde en parchemin porte au verso Liber cenobii sci pauli alias Rubeevallis in zonia ordinis canonicorum regularium sci augustini prope bruxellam